Blog ini dibangunkan pada 28 Nov 2009 iaitu hari yang sama diadakan Perhimpunan Perdana Keluarga Haji Salleh
Blog iko dibuek pado 28 Nov 2009 iaitu ari nan samo diadokan Parimpunan Pardano Kaluargo Haji Salleh

MAKLUMAT TERKINI

Warna hijau adalah dalam bahaso urang awak. Kok salah arok dapek dimaafkan


01/01/2011 - 1.00 pg
Selamat Menyambut tahun baru 2011. Semoga tahun baru ini lebih mendekatkan lagi tali silaturrahmi antara kita anak cucu cicit piut Haji Salleh.




Arkib MAKLUMAT TERKINI di sini
 
Jom sembang-sembang di sini. Nak komen ke, nak bagi cadangan ke, nak kutuk ke, semua boleh demi kebaikan bersama. Tolong bagi tau cucu cicit piut Haji Salleh yang lain-lain tu..
Molah sembang siko. Nak komen ko, nak bagi cadangan ko, nak kutuak ko, kasado buliah dami kabaikan basamo. Toloang bagi tau cucu cicik piuik Haji Salleh nan lain-lain tu..

12 Ogos 2010

Kelebihan Ramadan


Kelebihan Ramadan

Daripada Abu Hurairah RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:

"Sesiapa yang menafkahkan sepasang binatang (dua ekor kuda, lembu ataupun unta) untuk sabilillah (perjuangan agama Allah), maka dia akan diseru dari pintu-pintu syurga dengan ucapan: "Hai hamba Allah, inilah kebaikan." Sesiapa daripada golongan ahli solat, maka dia akan dipanggil dari Pintu Solat. Sesiapa daripada golongan ahli jihad, maka dia akan diseru dari Pintu Jihad. Sesiapa daripada golongan ahli puasa, maka dia akan diseru dari Pintu Rayyan. Sesiapa daripada golongan ahli sedekah, maka dia akan diseru dari Pintu Sedekah"

Saidina Abu Bakar RA berkata: "Biabi anta wa ummi ya Rasuiullah, tidak ada kerugian sama sekali bagi seseorang yang telah dipanggil dari pintu-pintu itu. Tetapi apakah ada seseorang yang dipanggil dari semua pintu itu?" Baginda SAW menjawab: "Ya ada dan saya mengharapkan agar anda termasuk dalam golongan orang yang diseru dari segala pintu tadi."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)




Dari Sahl bin Sa'ad RA daripada Nabi SAW sabdanya:

"Sesungguhnya di dalam syurga itu ada sebuah pintu yang disebut Pintu Rayyan. Semua orang yang berpuasa akan memasukinya pada hari kiamat dan tidak dibenarkan sesiapa pun selain daripada mereka memasukinya. Lalu dikatakan: “Di manakah orang yang berpuasa?” Lantas mereka pun berdiri dan tidak ada seorang pun yang dapat masuk selain orang yang berpuasa. Apabila sekalian orang berpuasa telah masuk, maka ditutuplah dan tiada seorang pun yang dapat memasukinya.”

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Daripada Ibnu Abbas RA katanya: "Rasulullah SAW adalah sedermawan-dermawan manusia dan lebih-lebih lagi kedermawaannya itu dalam bulan Ramadhan ketika ditemui oleh malaikat Jibril. Jibril akan menemui Baginda SAW pada setiap malam bulan Ramadhan untuk bertadarus al-Quran. Sesungguhnya Rasulullah SAW itu, ketika ditemui oleh Jibril adalah lebih dermawan dalam memberikan kebaikan melebihi angin yang bertiup."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Daripada Abu Said RA katanya, Rasulullah SAW bersabda:
"Tiada seorang hamba pun yang berpuasa sehari dengan niat fi-sabilillah (semata-mata menuju ketaatan kepada Allah) melainkan Allah akan menjauhkan wajahnya (dirinya) daripada neraka selama tujuh puluh tahun."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Daripada Abu Hurairah RA bahawasanya Nabi SAW bersabda:
"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, maka diampunkanlah untuk dosa-dosanya yang terdahulu."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)



SEPULUH MALAM AKHIR

Daripada Aisyah RA katanya: "Rasulullah SAW apabila masuk sepuluh hari terakhir daripada Ramadhan maka Baginda SAW akan menghidupkan malamnya (dengan memperbanyakkan ibadat), membangunkan isterinya (agar turut memperbanyak beribadat) serta mengeraskan ikat pinggangnya (sebagai kiasan bahawa Baginda SAW menjauhi untuk berkumpul dengan isterinya)."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)



BERSAHUR

Daripada Anas RA katanya, Rasulullah SAW bersabda:
"Bersahurlah kamu sekalian! karena sesungguhnya di dalam sahur itu ada keberkatan."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Daripada Zaid bin Tsabit RA katanya: "Kami bersahur bersama Rasulullah SAW kemudian kami berdiri untuk melakukan solat (Subuh)." Seseorang bertanya kepada Zaid bin Tsabit: "Berapakah jarak masa antara keduanya itu (sahur dan solat Subuh)?" Zaid bin Tsabit menjawab: "Sekira-kira kadar masa membaca lima puluh ayat al-Quran."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Daripada Ibnu ‘Umar RA katanya: "Rasulullah SAW mempunyai dua orang juru azan: iaitu Bilal bin Rabbah dan Ibnu Ummi Maktum. Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Bilal bin Rabbah itu melaungkan azan di waktu masih malam ( sebelum menyingsingnya fajar sadiq), maka makan dan minumlah sekalian kamu (untuk bersahur) sehingga Ibnu Ummi Maktum melaungkan azan sebagai tanda masuknya waktu Subuh."
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Daripada 'Amru bin al-'Ass RA, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:
"Perbezaan antara puasa kita dengan puasa golongan ahlul-kitab (kaum Yahudi dan Nasrani) itu ialah adanya makan sahur."

(Hadis riwayat Muslim)




MENYEGERAKAN BERBUKA

Daripada Sahl bin Sa'ad RA bahwasanya Rasulullah SAW bersabda:
"Sentiasalah seseorang itu memperolehi kebaikan selama mana mereka itu menyegerakan berbuka puasa."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Daripada Abu 'Athiyah RA katanya: "Saya dan Masruq masuk ke tempat ‘Aisyah RA, lalu Masruq berkata padanya: "Ada dua orang lelaki daripada sahabat-sahabat Rasulullah SAW tidak melalaikan kebaikan; yang seorang menyegerakan Maghrib dan berbuka, sedang yang lainnya mengakhirkan Maghrib dan berbuka." ‘Aisyah RA lalu bertanya: "Siapakah yang menyegerakan Maghrib dan berbuka?" Masruq menjawab: "Iaitu ‘Abdullah (‘Abdullah bin Mas'ud RA)" ‘Aisyah lalu berkata: "Begitulah yang dilakukan oleh Rasulullah SAW."

(Hadis riwayat Muslim)


Daripada Abu Hurairah RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:
"Allah 'Azzawajalla berfirman: “Yang paling Aku cintai di antara hamba-hambaKu ialah yang lebih menyegerakan berbuka puasanya."

(Hadis riwayat Tirmidzi bertaraf hasan)


Daripada Salman bin 'Amr ad-Dhobbiyi as-Sohabi RA daripada Nabi SAW sabdanya:
"Jikalau seseorang di antara kamu berbuka, maka hendaklah berbuka dengan kurma. Sekiranya kamu tidak memperolehi kurma, maka hendaklah berbuka dengan air, karena sesungguhnya air itu suci."

Hadis riwayat Imam Abu Dawud dan Tirmidzi.


Imam Tirmidzi mengatakan bahawa hadis ini bertaraf hasan shahih.



PERINTAH MENJAGA LIDAH DAN ANGGOTA

Daripada Abu Hurairah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda:
"Apabila seseorang berpuasa, maka janganlah dia mengucapkan perkataan yang kotor dan jangan pula bertengkar. Sekiranya dia dimaki oleh seseorang atau diajak bergaduh maka hendaklah dia berkata: "Sesungguhnya saya berpuasa."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)




TERLUPA

Daripada Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW sabdanya:
"Apabila seseorang di antara kamu terlupa, lalu dia makan atau minum, maka hendaklah dia menyempurnakan puasanya (terlupa itu tidak membatalkan puasanya), karena sesungguhnya ketika itu Allah telah mengurniakan kepadanya makan dan minum."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)




MENJAMU ORANG BERBUKA PUASA

Daripada Zaid bin Khalid al-]uhani RA daripada Rasulullah SAW sabdanya:
"Sesiapa yang menjamu makanan berbuka kepada orang yang berpuasa, maka dia akan memperolehi pahala seperti pahala orang yang berpuasa itu tanpa dikurangi sedikit pun pahala orang yang berpuasa itu."

(Hadis riwayat Imam Tirmidzi bertaraf hadis hasan shahih)


Daripada Ummu Umarah al-Ansariyah RA bahawasanya Rasulullah SAW masuk di tempatnya, lalu dihidangkan sesuatu makanan kepada Baginda SAW.  Kemudian Rasulullah SAW bersabda: "Makanlah!" Ummu Umarah berkata: "Sesungguhnya saya berpuasa." Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Sesungguhnya orang yang berpuasa itu dimohonkan kerahmatan oleh para malaikat apabila ada orang yang makan makanan di sisinya - yakni di tempatnya orang yang berpuasa tadi, sehingga mereka selesai." Mungkin maksud Rasulullah SAW : "Sampai orang itu kenyang."

(Hadis riwayat Imam Tirmidzi bertaraf hadis hasan)


Daripada Anas RA bahwasanya Nabi SAW datang kepada Sa'ad bin Ubadah RA lalu Sa'ad menghidangkan roti dan minyak. Kemudian Baginda SAW pun makan. Setelah selesai Baginda SAW mengucapkan doa:



Maksudnya: "Orang yang berpuasa telah berbuka di tempatmu dan orang yang berbakti telah makan makananmu dan para malaikat memohonkan kerahmatan atasmu."

Hadis riwayat Imam Abu Dawud dengan isnad sahih




PUASA ENAM HARI DI BULAN SYAWAL

Daripada Abu Ayyub RA bahwasanya Rasulullah SAW bersabda:
"Sesiapa berpuasa dalam bulan Ramadhan kemudian mengiringinya dengan enam hari berpuasa di bulan Syawwal, maka adalah seperti berpuasa setahun penuh." 

(hadis riwayat Muslim)


SELAMAT BERPUASA RAMADAN

0 comments:

Catat Ulasan