Blog ini dibangunkan pada 28 Nov 2009 iaitu hari yang sama diadakan Perhimpunan Perdana Keluarga Haji Salleh
Blog iko dibuek pado 28 Nov 2009 iaitu ari nan samo diadokan Parimpunan Pardano Kaluargo Haji Salleh

MAKLUMAT TERKINI

Warna hijau adalah dalam bahaso urang awak. Kok salah arok dapek dimaafkan


01/01/2011 - 1.00 pg
Selamat Menyambut tahun baru 2011. Semoga tahun baru ini lebih mendekatkan lagi tali silaturrahmi antara kita anak cucu cicit piut Haji Salleh.




Arkib MAKLUMAT TERKINI di sini
 
Jom sembang-sembang di sini. Nak komen ke, nak bagi cadangan ke, nak kutuk ke, semua boleh demi kebaikan bersama. Tolong bagi tau cucu cicit piut Haji Salleh yang lain-lain tu..
Molah sembang siko. Nak komen ko, nak bagi cadangan ko, nak kutuak ko, kasado buliah dami kabaikan basamo. Toloang bagi tau cucu cicik piuik Haji Salleh nan lain-lain tu..

17 Januari 2010

Hari Keputeraan Sultan Kedah



Hari ini ialah hari kelepasan am bagi seluruh Negeri Kedah Darul Aman kerana menyambut keputeraan DYMM Sultan Kedah yang ke-82. Baginda adalah sultan yang ke-28 dalam Pemerintahan Beraja Negeri Kedah Darul Aman.

Inilah serba ringkas mengenai Sultan Kedah

Tarikh Keputeraan
Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan telah diputerakan pada 28hb. November 1927. Mula-mula Baginda menuntut di Sekolah Melayu Titi Gajah kemudiannya di Maktab Sultan Abdul Hamid Alor Setar hingga 1948.

Pendidikan
DYMM Tuanku Sultan pernah bersemayam di asrama Maktab Sultan Abdul Hamid di Alor Setar bersama-sama dengan murid-murid lain. Semasa Duli Tuanku bersekolah di sini, baginda telah bercampur dengan murid-murid dari semua lapisan. Guru-guru dan rakan-rakan sekolah baginda masih ingat dengan bangganya atas sifat baginda yang bertolak-ansur dengan rakan-rakan, dan tidak pernah membesarkan diri walaupun baginda ketika itu adalah seorang bakal Raja Negeri Kedah Darulaman. Pada tahun 1949 Baginda telah berangkat ke England untuk melanjutkan pelajaran.

Setelah mengikuti satu kursus persiapan yang singkat, baginda telah diterima masuk ke Maktab Wadham pada awal tahun 1952. Di maktab inilah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku telah mempelajari Sains Kemasyarakatan dan Pentadbiran Awam. Setelah tarnat kursus ini, DYMM Tuanku telah berangkat ke tanahair dan terus berkhidmat di Pejabat Daerah Kota Setar dan kemudiannya di Pejabat Perbendaharaan. Ketika di England pad a 6hb. Ogos tahun 1949, baginda telah dilantik sebagai Raja Muda Kedah. Pada 9hb. Mac 1957 pula DYMM Tuanku telah dilantik menjadi Pemangku Sultan Kedah. Ini ialah kerana pada 12hb. Mac hingga 3hb. Julai 1957, Almarhum DYMM Sultan Badlishah berangkat keluar negeri.Setelah mengikuti satu kursus persiapan yang singkat, baginda telah diterima masuk ke Maktab Wadham pada awal tahun 1952. Di maktab inilah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku telah mempelajari Sains Kemasyarakatan dan Pentadbiran Awam.

Perkhidmatan
Setelah tamat kursus di Maktab Wadham, DYMM Tuanku telah berangkat ke tanahair dan terus berkhidmat di Pejabat Daerah Kota Setar dan kemudiannya di Pejabat Perbendaharaan. Ketika di England pada 6hb. Ogos tahun 1949, baginda telah dilantik sebagai Raja Muda Kedah. Pada 9hb. Mac 1957 pula DYMM Tuanku telah dilantik menjadi Pemangku Sultan Kedah. Ini ialah kerana pada 12hb. Mac hingga 3hb. Julai 1957, Almarhum DYMM Sultan Badlishah berangkat keluar negeri.

Pertabalan Sebagai Sultan Negeri Kedah Darul Aman
DYMM Tuanku telah naik takhta kerajaan Negeri Kedah Darul Aman pada 14hb. Julai 1958 apabila ayahanda Baginda, Almarhum DYMM Tuanku Badlishah mangkat. Pada 20hb. Februari 1959 Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku telah ditabalkan sebagai Sultan Negeri Kedah Darul Aman dalam satu istiadat gilang-gemilang yang meliputi keseluruhan Negeri Kedah.

Hobi
Antara kegemaran baginda, selain dari bermain golf, tennis, billiard dan fotografi adalah melancong. Dan baginda telah berangkat ke Eropah pada tahun 1950 dan 1954, dan telah juga mengelilingi dunia pada tahun 1963. Dalam masa pemerintahan, DYMM Tuanku banyak membuat lawatan ke tempat-tempat di luar bandar demi untuk mendapat 'First Hand Information' berkenaan keadaan rakyat jelata baginda. Baginda sentiasa berkenan bertitahmesra dengan rakyat ketika berangkat ke tenipat- tempat ini. Dengan ertikata yang lain baginda Tuanku bolehlah disifatkan sebagai "Sultan Berjiwa Rakyat". Seorang Sultan yang dikasihi dan disegani rakyat.

Sumber: http://kdymmtuankusultan.kedah.gov.my/index.php

0 comments:

Catat Ulasan